Haroun Farocki: Almanya’nın En İyi Tanınan Meçhul Yönetmeni

Haroun Farocki ile ilgili görsel sonucu

ayşenur gönen

http://www.hayalperdesi.net/edergi/default.aspx?dergiid=42

30 Temmuz 2014’te yetmiş yaşında hayata gözlerini yuman Haroun Farocki, 1967’den bu yana yüzden fazla filme imza atmış Hint asıllı bir Alman yönetmen-belgeselci, geç farkedilmiş bir teorisyen ve güçlü bir eleştirmen. Dev bir sinematografik külliyata sahip yönetmen hakkında kuşatıcı bir yazı yazmak kabil değil elbette. Zira her bir filmi başlı başına bir sinema-sosyoloji dersi olabilecek mahiyette. Bu yüzden bir filmi üzerinden sinemaya; biçim-içerik ilişkisi bağlamındaki yaklaşımına ve sinema-emek tartışmalarına getirdiği düzeye değinmekle yetineceğim.

Sinema akademilerinde Farocki’nin adından ilk olarak 1975’de Cahiers du Cinema isimli Fransız dergisine verdiği röportajdan sonra bahsedilmeye başlanır.[1] Yazının yayınlanmasından bir sene sonra ABD’de açtığı retrospektif sergisinin ardından bir nevi şöhrete kavuşur. Bu “Almanya’nın en iyi tanınan meçhul yönetmeni” şeklinde bir şöhrettir.[2] Bir belgeselcinin ne şöhreti olabilir ki?” demeyin; henüz hayattayken klâsik bir referans hâline gelen filmler üretmiş. Bu yüzden de bugün adı, Dziga Vertov ve Sergei Eisenstein’la birlikte avantgard montaj sinemasının temsilcileri arasında…

View original post 1.254 kelime daha

Yorum bırakın